De voor- en nadelen per social media-platform
Facebook, Pinterest, YouTube. Het social media-aanbod kan je flink overweldigen wanneer je een marketingstrategie opstelt. In dit artikel vind je de voor- en nadelen van de populairste platforms van dit moment, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.
De ‘social media-wereld’ verandert voortdurend. Er is bijna wekelijks een nieuwe functie te ontdekken of een nieuwe trend te bespreken. Dat zorgt voor tweestrijd. Enerzijds wil je op alle denkbare platforms actief zijn en je merk onder de aandacht brengen. Anderzijds is je portemonnee niet bodemloos.
In dit artikel vind je de grootste type platforms van dit moment:
- Netwerkplatforms
- Platforms om foto’s te delen
- Platforms om video’s te delen
1. Netwerkplatforms
Onder netwerkplatforms vallen:
- Facebook 2,38 miljard actieve gebruikers per maand
- LinkedIn: meer dan 500 miljoen gebruikers
- Twitter: 126 miljoen actieve gebruikers per dag
Deze platforms worden ook wel netwerkplatforms genoemd, omdat gebruikers op verschillende manieren met elkaar kunnen communiceren.
Facebook is een handige tool wanneer je een klein of lokaal bedrijf runt, zoals een restaurant. Met dit platform kun je een bedrijfsprofiel maken en berichten plaatsen met verwijzingen naar je website. Bedrijfsprofielen bieden Facebook-gebruikers ook de mogelijkheid om beoordelingen te geven.
Voor bedrijven in de B2B-sector is LinkedIn geschikt om een digitale achterban op te bouwen. LinkedIn richt zich op carrière-gerelateerd netwerken. Merken die professionals uit een bepaalde sector willen aanspreken (en daarmee een ‘community’ willen opbouwen), kunnen een bedrijfsprofiel maken, dit categoriseren met een bedrijfstype en vervolgens berichten plaatsen.
Van entertainment tot e-commerce. Een Twitter-account leent zich voor verschillende branches. Met dit platform kun je net Facebook en LinkedIn een profiel met bedrijfsinformatie maken. Daarnaast kun je bedrijven of klanten in berichten taggen (vermelden), tweets van klanten delen en vragen beantwoorden. Via een tweet of een persoonlijk bericht. Net als bij Facebook kun je ook foto's of video's delen.
Stories
Wie zich wil verdiepen in video kan dit op deze platforms testen. Met de groei van video-marketing zijn er veel meer geavanceerde functies zoals ‘Verhalen’ op Facebook, Instagram Stories en de live streams op Twitter.
In een notendop:
Voordelen:
- De cijfers liegen er niet om: Facebook, Twitter en LinkedIn zijn wereldwijd razend populair;
- Sociale netwerksites werken samen met tools als HubSpot, Hootsuite en TweetDeck-software om berichten in te kunnen plannen;
- Deze drie platforms hebben mogelijkheden voor foto én video.
Nadelen:
- Het is moeilijker om betrokkenheid te creëren met het plaatsen van links dan het plaatsen van foto’s en video’s. Inhoud wordt steeds belangrijker;
- Sommige platforms, zoals Facebook, plaatsen persoonlijke berichten hoger dan zakelijke berichten.
2. Platforms om foto’s te delen
Twee van de grootste platforms die gespecialiseerd zijn in het delen van foto's zijn Instagram en Pinterest:
- Instagram: meer dan 500 miljoen actieve gebruikers per dag
- Pinterest: 250 miljoen actieve gebruikers per dag
Berichten op Instagram bestaan uit foto's of korte video's en een bijschrift. Instagram-gebruikers kunnen ook live video’s plaatsen of Instagram-verhalen maken die na één dag verdwijnen. Net als de platforms die eerder genoemd zijn, kunnen gebruikers met anderen communiceren via tags, vind-ik-leuks, opmerkingen (comments) of persoonlijke berichten (direct messages).
Influencers
Instagram dient ook als podium voor influencer-marketing. Vorig jaar werd 93% van de influencer-campagnes op Instagram gedeeld. Daarnaast is het platform, mede door de visuele lay-out, geschikt voor advertenties en e-commercemarketing.
In tegenstelling tot andere sociale platforms kun je op Instagram geen links delen in berichten. Dit kan alleen in je bio. Wanneer je meer dan 10.000 volgers hebt, kun je links ook in je Instagram Stories delen.
Voormalig hockeyster Ellen Hoog deelt ook een link haar bio.
(Bron: Instagram)
E-commercebedrijven kunnen hun producten sinds vorig jaar ook onder de aandacht brengen met ‘Shoppable posts’. Oftewel: producten taggen in organische berichten. Hierin staat niet alleen de prijs, maar ook de link naar het product.
Deze digitale etalage valt in de smaak, blijkt uit onderzoek: 70% van de shopliefhebbers gebruikt Instagram om producten te ontdekken.
(Bron: Le Ballon)
Pinterest is geschikt voor e-commercebedrijven en bedrijven die graag een plek willen om productafbeeldingen (inclusief links) te delen. Dit platform heeft net als Instagram een feed. In tegenstelling tot Instagram kunnen alle gebruikers rechtstreeks links naar websites of productlandingspagina's in berichten plaatsen.
Interessant aan dit platform is dat gebruikers een bericht kunnen delen in een door hen gemaakt moodboard. Denk aan onderwerpen als ‘Woonkamerinspiratie’ of ‘Gezonde gerechten’. Op deze manier verspreiden Pinterest-gebruikers jouw content. (Lees: ze maken gratis reclame.) Anderen kunnen deze moodboards ook volgen.
In het voorbeeld hieronder zie je dat 31 mensen het bord ‘Party’ volgen. Een ‘pin’ is een ander woord voor foto.
(Bron: Pinterest)
Dit zijn de voor- en nadelen van Instagram en Pinterest:
Voordelen:
- Platforms zoals Instagram dragen bij aan merkbewustzijn. Ongeveer 60% van de gebruikers op Instagram zegt via dit platform over producten of diensten te hebben gehoord;
- Pinterest en Instagram lenen zich perfect voor het tonen van visuele content, zoals productfoto's;
- Op Instagram kun je experimenteren met video-content.
Nadelen:
- Het onderhoud op deze platforms kan budget of productietijd vereisen.
- Voor sommige platforms, zoals Instagram, moet je berichten posten vanuit een mobiele app.
3. Platforms om video’s te delen
Twee van de grootste platforms op het gebied van video zijn YouTube en Vimeo:
Video leent zich voor een breed scala aan branches. Een restaurant kan vloggen tijdens een kookworkshop, een technologiebedrijf kan zich concentreren op productdemo's. Hoewel YouTube een groter bereik en betere SEO-mogelijkheden heeft, is Vimeo zeer community-gedreven.
Daarnaast lijkt YouTube ook meer kansen te bieden voor adverteerders en sneller inkomsten te genereren. Daarentegen biedt Vimeo kijkers het voordeel om video’s te kunnen bekijken zonder advertentie-video’s vooraf.
Kort samengevat:
Voordelen:
- Op YouTube en Vimeo kunnen video’s langer zijn dan op andere platforms;
- Beide platforms hebben koppelmogelijkheden voor websites;
- Zowel Youtube als Vimeo heeft functies voor zoekmachineoptimalisatie.
Nadelen:
- Het maken van videocontent kan meer tijd en geld kosten dan content op eerder genoemde platforms, zoals Facebook;
- Het vraagt meer aandacht om SEO-geoptimaliseerde content te maken.
Ieder platform heeft voor- en nadelen. Vraag jezelf af welke social media-kanalen aansluiten bij jouw doelen. Wil je naamsbekendheid opbouwen? Inkomsten genereren? Meer verkeer naar je website? Met een mix van platforms speel je niet alleen in op jouw wensen, maar ook die van jouw klanten. Hulp nodig met de opzet van een social media strategie? Neem contact op met Online Marketing Heroes.