ᐅ • Maxilia Blog | Promotieartikelen - zinvol of kostenpost?

Promotieartikelen: zinvol of kostenpost?

Waarschijnlijk heb je er zelf ook een aantal in jouw bureaulade liggen. Een klassiek promotiegeschenk dat bruikbaar en effectief is, en waarvan grote bedrijven graag gebruik maken. Maar voordat je als startersbedrijf of ZZP-er een belangrijke uitgave doet, moet je jezelf eens goed achter de oren krabben. Promotiegeschenken: een kostenpost of zeer zinvol? Hier de voordelen van promotiegeschenken op een rijtje.

promotieartikelen, zinvol of kostenpost?

Klanttevredenheid en naamsbekendheid

De meest voor de hand liggende reden om promotieartikelen uit te delen is natuurlijk de klanttevredenheid. Wanneer je met een kleine blijk van waardering een klant tevreden stelt, is de kans groter dat zij jouw bedrijf wederom weten te vinden voor een product of dienst. Ook is het voor je naamsbekendheid uitstekend dat er bedrukte T-shirts, pennen, tassen of andere objecten in omloop zijn. Promotiegeschenken, mits goed ingezet, kunnen een ware boost voor je imago betekenen.

 

Belastingaftrekbaarheid

Een voordeel van externe promotiegeschenken is dat ze belasting aftrekbaar zijn. Daardoor zijn de uiteindelijke kosten vaak al veel minder hoog dan je in eerste instantie gedacht had. Let wel: of promotiegeschenken belasting aftrekbaar zijn is afhankelijk van verschillende elementen. Wil je meer informatie? Dat wordt goed uitgelegd op deze blog.

 

Interne marketing

Een voordeel van promotiegeschenken waar je misschien nog niet aan gedacht had, is de invloed op de interne marketing. Als bedrijf besteed je veel aandacht aan het beeld dat klanten hebben van je bedrijf. Mooie visitekaartjes, een verzorgde website en een goed uitgedachte marketingstrategie spelen daarin een belangrijke rol. Zeer belangrijk hierbij is ook de interne marketingstrategie. Wanneer de neuzen van jouw werknemers niet dezelfde kant opstaan, zorgt dit voor tegenstrijdige communicatie die je imago daadwerkelijk kan schaden.

Laat jouw werknemers weten dat ze goed werk leveren. Door zo nu en dan een leuk promotiegeschenk aan te bieden, draag je bij aan de tevredenheid van je medewerkers. Waarom, vraag je je af? Dat helpt hen bij het uitdragen van het positieve beeld waar jij naar streeft.

Innovatie

De meest succesvolle bedrijven zijn de bedrijven die innovatief te werk gaan. In het onderzoek “Het Oog op Innovatie” wordt gekeken naar de elementen die hierbij belangrijk zijn. Hieronder enkele voorbeelden (kijk hier voor het volledige onderzoek):
  • Leiderschap- Het management moet zelf innovatief te werk gaan, maar ook de werknemers moeten zich geïnspireerd voelen door het management;
  • Waardering en beloning - In de bedrijven waar de werknemers beloond en gewaardeerd worden voor innovatief werk komen gemakkelijker van alle kanten goede ideeën naar voren;
  • Cultuur - De bedrijfscultuur moet georganiseerd zijn rondom innovatie, zoals het rapport aangeeft: ,,Trotse werknemers en een cultuur waarin mislukkingen geaccepteerd worden, completeren de belangrijke elementen van organisatiecultuur.’’

En een uitstekende manier om werknemers te inspireren, waardering te tonen en een tevreden en trotse bedrijfscultuur te installeren is het aanbieden van een leuk relatiegeschenk na een goede prestatie, bij persoonlijke gelegenheden en bij feestdagen. Welk promotieartikel kies je? Denk bijvoorbeeld aan mooie schrijfmappen, een powerbank of een luxe pen met logo.

Conclusie

Voordat je besluit dat de aanschaf van promotiegeschenken of relatiegeschenken dit jaar niet binnen je budget valt, denk dan nog eens aan de voordelen: klantenbinding, interne marketing, het stimuleren van innovatie en belastingaftrekbaarheid. Je zult zien; het is de investering zeker waard!