Welke kleur past bij mijn logo?

Welke kleur past bij jouw logo

Je tanden zetten in een kleffe hamburger en dan zo snel als het licht weer vertrekken. Dat is de strategie van fastfoodketen McDonald’s. Niet door liefhebbers van de goudgele bogen de deur te wijzen, maar met de kleurencombinatie rood (=honger) en geel (=rusteloosheid). In dit blog lees je alles over de psychologische impact van kleuren in jouw logo.

Met de brand identity, oftewel positionering, van McDonald’s is niets mis. Toch gaat het miljardenbedrijf voor een nieuwe aanpak. Harde tinten verdwijnen mondjesmaat en met een likje groene verf wordt het ongezonde imago de das omgedaan. Met deze groene identiteit (lees: natuur, duurzaamheid en gezondheid) slaat de bekende keten een nieuwe weg in.

Onbewust hebben kleuren invloed op ons koopgedrag en de associaties die wij maken bij merken en producten. Het is daarom niet gek dat ook andere (fastfood)ketens ervoor kiezen om jouw brein te manipuleren met dezelfde krachtige kleur. Kijk maar eens naar Kentucky Fried Chicken (KFC) of Coca-Cola.

Beken kleur
Kleur is een belangrijk aspect in jouw merkpositionering en bepaalt, al dan niet onbewust, voor een deel hoe klanten jouw merk zien. Een kleine kanttekening: over het gebruik van kleurenmarketing zijn tientallen wetenschappers de boeken ingedoken, maar het is ook van belang om te onthouden dat kleurassociaties persoonsgebonden zijn. Voordat je kleur bekent, is het verstandig om de gewenste ‘brand personality’ te perfectioneren. In een notendop: de brand personality bestaat uit alle associaties die te maken hebben met karakters rondom het merk, zoals symbolen. Bijvoorbeeld: McDonald’s en een goudgele ‘M’.

Ben je daarover uit? Dan pas komen kleuren aan bod. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen primaire en secundaire kleuren.

• Primaire kleuren zijn rood, geel en blauw.
• Secundaire kleuren zijn kleuren die ontstaan door menging van twee van de drie primaire kleuren. Bijvoorbeeld: blauw + rood = paars.
• Wanneer je de drie primaire kleuren mengt, spreek je van tertiaire kleuren.

Geel Deze kleur past bij de termen vrolijkheid, vrijheid, levenslustig en helpt hij het overwinnen van hindernissen. Te veel geel daarentegen kan tot rusteloosheid en concentratieproblemen zorgen.

Oranje Dit is een combinatie van primaire kleuren en wordt net als rood vaak gebruikt om de aandacht te trekken. Deze kleur staat voor enthousiast, speels, betaalbaar en succes.

Kleur is een belangrijk aspect in jouw merkpositionering en bepaalt, al dan niet onbewust, voor een deel hoe klanten jouw merk zien.

Kleurencirkel

In Nederland wordt oranje vaak geassocieerd met voetbal, de ‘Oranjeleeuwen’. Te veel oranje kan ook zorgen voor besluiteloosheid.

Blauw Neem het logo van de Belastingdienst in gedachten. Wat straalt dat uit? Volgens onderzoek staat blauw voor kalmte, loyaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid. Zou je de rijksbelastingdienst ook een kijkje in jouw financiën geven wanneer het geen blauw maar een rood (=gevaar) logo had? Te veel blauw kan daarentegen ook wantrouwen opwekken.

Paars Deze secundaire kleur staat voor luxe, kwaliteit, ambitie en rijkdom en wordt vaak bij luxere producten gebruikt. Deze kleur heeft net als alle andere kleuren naast positieve ook negatieve associaties. Zo wordt paars als mysterieus gezien.

Roze Roze staat voor gezondheid, blijdschap en vrouwelijkheid en wordt in logo’s vaak toegevoegd voor een vrouwelijke tint. Houd wel voor ogen dat een teveel aan deze kleur jouw logo zoetsappig maakt. Een bekend roze voorbeeld: Barbie.

Bruin Neutraal, vriendelijk en natuur. Daar wordt deze kleur veelal mee geassocieerd. Bruin is een mix van de primaire kleuren rood, geel en blauw en kan daardoor voor verschillende doeleinden ingezet worden. Maak het niet te bont. Te veel bruin staat voor saai, (te) burgerlijk en statisch.

Grijs Deze kleur schreeuwt niet om aandacht en leent zich daardoor uitstekend als contrastkleur. Grijs staat voor glamour, intelligentie, solide en gracieus. Stel je voor: een grijze achtergrond met oranje letters? Dat spat van je beeldscherm of visitekaartje!

Zwart Wie aan zwart denkt, denkt vermoedelijk aan de nacht of duisternis. Deze kleur wordt vaak gekoppeld aan somberheid, spanningen en angsten. Maar kan ook klasse uitstralen. Zeker wanneer je een glanzend laagje toevoegt aan jouw visitekaartje.

Waarom een oranje pen beter bij jouw logo past
Kleuren kunnen elkaar versterken, maar ook verzwakken. Is jouw huisstijl blauw? Dan is het verstandig om te werken met oranjetinten. Complementaire kleuren, kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel (zie rechterafbeelding), springen in het oog. Met een contrasterende kleur roep je mensen op tot actie, zoals inschrijven voor een inschrijfformulier.

De droom van iedere ondernemer is net zo groot worden als Coca-Cola of McDonald’s. Dat is geen verrassing. Toch wordt er vaak vanuit gegaan dat een strak design met de juiste kleuren jouw product of merk automatisch op de kaart zet. Die vlieger gaat helaas niet op. Kleur is slechts een onderdeel van jouw merkpositionering. Alleen in combinatie met een goede marketingstrategie krijgt jouw logo een gezicht en blijf je on top of mind. Een troost: McDonald’s is ook niet in één dag bekend geworden.

Interessant? Deel dit artikel:
Terug naar blog overzicht
More reason to smile
Levering op tijd, ook bij jou.
Amsterdam, Parijs of de beursvloer: wij regelen het. Wij tonen het aantal werkdagen levertijd en een concrete leverdatum. Deadline? Een spoedlevering kunnen we vaak nóg een dag eerder leveren.
Gratis logoservice? Natuurlijk!
Gaat er geen belletje rinkelen bij ‘vector-logo’? Geen punt! Ook dat regelen wij. Ben je benieuwd hoe jouw reclame eruit ziet op een product? Vraag dan een digitaal drukvoorbeeld aan.
Luisteren is bij ons vanzelfsprekend.
Wij zijn wél een en al oor. Voor iedere klant. Of je nu vragen hebt over druktechnieken of een aantrekkelijke deal. Bel gerust. Wij helpen jou reclame maken.
Wij maken gebruik van cookies
Je kunt je instellingen hier wijzigen
Voor een optimale website maken wij gebruik van cookies. Zo werkt de techniek beter en kunnen we jou relevante informatie tonen. Als je verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goed vindt. Instellingen kun je wijzigen. Doe dat op onze privacy en cookie pagina.
Alles accepteren
TrustedShops Trustmark